Randall Collins
Max Weber - personen og forfatterskabet
Oversat af Jens Hjort Andersen og Tom Havemann
Hans Reitzels Forlag
KAPTEL 5
Webers syn på social forandring
Et af de ironiske kendetegn ved Max Webers ry er, at nogle af hans
bedste bøger er blandt de mindst kendte. Sådan
forholder det sig især, hvis man vil danne sig et overblik
for at finde ud af, hvad han i grunden mente om verdenshistoriens
faktiske processer. Det meste af det, han skrev, var specialiserede
studier i forskellige samfundsaspekter. Selv om hans studier i Kinas og
Indiens religioner og i den antikke jødedom er ganske
omfattende, er de ikke desto mindre anvendelser af hans ideal-
typemetode, idet de bevidst kun giver et delvist overblik over alle de
faktorer, der opererer i socialhistorien. (Som vi skal se i det
næste kapitel, omfatter hans detaljerede arbejde om den
antikke jødedom imidlertid ganske mange dimensioner.) Wirtschaft und Gesellschaft
er mere omfattende; den er imidlertid ikke historisk, men analytisk
organiseret omkring forskellige temaer, i og med at den er et
encyklopædisk værk. Der er især to
bøger, i hvilke Weber fremstiller sit historiesyn, selv om
de hører til hans mindst kendte arbejder. Det drejer sig om
hans Agrarverhältnisse
im Altertum — der kombinerer en forelæsning fra
perioden umiddelbart inden hans sammenbrud, 1896, og et bind om det
antikke Ægypten, Mesopotamien, Grækenland og Rom,
som han udgav i 1909 — og Wirtschaftsgeschichte,
der er en udskrift af en række forelæsninger, han
holdt i sit sidste leveår, 1919-1920.
Tilsammen giver disse værker et detaljeret billede af
verdenshistoriens faktiske mønster, som Weber opfattede det.
Det er ikke helt, hvad man ville forvente, især hvis man
nærmer sig
95
Weber med en
forudindtaget idé om, at han vil give en idealistisk
fortolkning af historien, der betoner de religiøse ideers
uafhængige magt, eller i det mindste en overordnet
bearbejdning af rationaliseringsteorien. I stedet finder vi en
sociologisk analyse, der fremhæver sociale institutioner og
materielle forhold. Det er et synspunkt, der ligger tættere
på Marx og Engels end på det stereotype billede,
der er afledt af Den
protestantiske etik, selv om det er en mere kompleks og
flerdimensional fremstilling af materielle og sociale forhold end den,
man finder hos de marxistiske teoretikere. Den materielle verden er
ikke kun økonomisk, men også geografisk. Sociale
konflikter og dominans ytrer sig ikke kun i klassekampe, men
også i militære organisationsformer. Religionen er
også med i billedet, dog mindre som fritflydende ideer end
som en række selvstændige organisationer og
interessegrupper, hvis holdninger hidrører fra en given
politisk og social struktur. Bøgernes ideer er ikke blevet
fuldt udviklet i den sociologiske litteratur, fordi de er så
lidt kendte. Agrarverhältnisse
im Altertum og Wirtschaftsgeschichte
rummer en betydningsfuld teori, eller række af teorier, der
stadig venter på at blive stykket sammen. Weber
fremfører selv sine teoretiske pointer under gennemgangen af
det historiske materiale snarere end i en konkluderende, teoretisk
diskussion. De, der ønsker en virkelig
tilbundsgående og forklarende teori om den historiske
forandring, kan kun betragte disse bøger som en sand
guldgrube. (Den marxistiske sociolog Perry Anderson (1974) er den
eneste, der har gjort brug af Webers Agrarverhältnisse im
Altertum, hvilket viser, hvor tæt den er
på en udvidet materialistisk teori.)
I det følgende vil jeg kun skitsere nogle af disse
bøgers vigtigste pointer. Weber er mest berømt
for sine teorier om kapitalisme, så jeg vil hovedsageligt
koncentrere mig om den fuldstændige model, der findes i
sidste del af Wirtschaftsgeschichte.
Vi
vil arbejde os baglæns, fra den mest udviklede form for
rationel kapitalisme til dens forudsætninger og gennem
leddene i en kæde af forudgående årsager.
Denne bagudrettede bevægelse fører os i sidste
ende til Agrarverhältnisse
im Altertum,
96
der behandler de
antikke Middelhavssamfund. Dette er faktisk det emne, Weber vidste mest
om, fordi han indledte sin karriere ved at specialisere sig i det
antikke Rom og dets landbrugsøkonomi. Jeg vil her kort
diskutere Webers teorier om de geografiske forholds indflydelse
på såvel de økonomiske som de
militære strukturer og undersøge den antikke
kapitalismes natur, inklusive dens indre konflikter og dens undergang.
Der er andre vigtige idegrupper i disse to bøger, som jeg
ikke kan behandle. Weber har fx en meget slående politisk
teori om familien og de seksuelle forhold, en demokratiteori, en teori
om klassekonflikter og en teori om, hvordan religiøse ideer
formes. Analysen begynder med hans teori om den moderne kapitalismes
udvikling.
Den rationelle kapitalismes opkomst
Ifølge Weber (1961:207-208, 260) er kapitalisme
tilfredsstillelsen af menneskelige behov ved enterprenante metoder,
dvs. ved at private virksomheder søger at opnå
profit. Der er tale om en udveksling med henblik
på nettofortjeneste snarere end om tvungne bidrag eller
traditionelt fastsatte gaver eller handler. Som alle Webers
øvrige kategorier er kapitalisme et analytisk begreb.
Kapitalisme kan findes som en del af mange historiske
økonomier og kan spores så langt tilbage som til
det antikke Babylonien, men den blev først den
uomgængelige form for tilvejebringelsen af
livsfornødenheder i vesteuropa omkring midten af det
nittende århundrede. Nøglen til denne omfattende
og økonomisk dominerende kapitalisme er den „rationelle og
permanente driftighed" karakteriseret ved „rationel kapitalberegning".
Weber anvendte selv begrebet „rationalisme" i en række
forskellige betydninger. I forbindelse med hans institutionelle teori
om kapitalismens udvikling behøver vi dog kun at
beskæftige os med en af disse betydninger. Weber siger
(1961:207), at det „rationelle kapitalistiske foretagende er et
foretagende, der hvi-
97
ler på
kapitalregnskab, dvs. et foretagende, der opgør sin evne til
at give afkast gennem kalkulation i overensstemmelse med moderne
bogføringsmetoder og det at opstille en balance".
Kalkulerbarhed er nøglebegrebet - det optræder
igen og igen på disse sider. Det særegne ved den
moderne, storstilede, „rationelle" kapitalisme
- i modsætning til tidligere, mere partielle former - er, at
den er
metodisk og forudsigelig og så vidt muligt rutiniserer alle
produktions- og distributionsområder. Dette er
også Webers kriterium for at kalde bureaukratiet for den mest
„rationelle" organisationsform.
En kapitalistisk økonomi må besidde visse
karakteristika for at opnå en høj grad af
forudsigelighed. Weber beskriver først disse karakteristika,
opregner derefter de forhold, der indtil de seneste
århundreder af Vestens historie har lagt hindringer i vejen
for dem, for til sidst - ved hjælp af den komparative
analysemetode - at påvise de sociale forhold, der muliggjorde
deres emergens.
Ifølge Webers argumentation består den
„rationaliserede" kapitalisme af følgende komponenter:
Der skal være privat
ejendomsret til alle produktionsmidler, og de skal alle
være under entreprenørers kontrol. Jord,
bygninger, maskiner og materialer skal være samlet under en
fælles ledelse, således at beslutninger om deres
erhvervelse og anvendelse kan kalkuleres med maksimal effektivitet.
Alle disse faktorer skal være salgbare på et
åbent marked. Denne udvikling når sin maksimale
udstrækning, når alle sådanne
ejendomsrettigheder repræsenteres af kommercielle
instrumenter, især ejerskabsanparter, der selv er
omsættelige på et aktiemarked.
Inden for denne virksomhed er kapitalopgørelse optimeret
takket være en teknologi, der i videst muligt omfang er „reduceret til kalkulation"
(1961:208). Det er i denne forstand, mekanisering er af stor betydning
for organiseringen af den moderne kapitalisme.
Arbejdskraften må have frihed til at bevæge sig til
et hvilket som helst produktionsområde i overensstemmelse med
den
98
øjeblikkelige
efterspørgsel. Weber bemærker, at dette er en formel og legal frihed, og at den går hånd i
hånd med den kendsgerning, at arbejderne af
økonomiske grunde er tvunget til at sælge deres
arbejdskraft på markedet. Kapitalisme er umulig uden et
besiddelsesløst befolkningslag, der sælger sine
tjenesteydelser „drevet frem af sultens svøbe" (1961:209),
for kun dette fuldbyrder et markedssystem for produktionsfaktorerne,
som på forhånd muliggør en klar
beregning af produktionsomkostningerne.
Handel på markedet må ikke begrænses af
irrationelle restriktioner. Dvs. at ikke-økonomiske
restriktioner på varernes eller produktionsfaktorernes
bevægelighed må minimeres. Sådanne
restriktioner indbefatter klassemonopoler på
særlige forbrugsvarer (såsom love, der regulerer
påklædning), på ejendomsret eller
på arbejde (såsom forbud mod, at byboere ejer land,
eller mod, at riddere eller bønder driver handel; i yderste
konsekvens: kastesystemer i al almindelighed). Af andre relevante
hindringer kan nævnes transportvanskeligheder, krig og
røveri — som gør handel over store afstande
farefuld og ustabil.
Endelig skal der være forudsigelige love, såvel ved
domstolene som inden for den offentlige administration. Love skal
være udformet i generelle vendinger, der gør dem
brugbare over for ethvert individ, og administreres på en
sådan måde, at håndhævelsen
af økonomiske kontrakter og rettigheder bliver meget
forudsigelig. De fleste af den rationelle kapitalismes ovennævnte karakteristika indebærer et sådant
retssystem: en udvidelse af den private ejendomsret til
også at omfatte produktionsfaktorerne, underinddelingen og
den gnidningsløse overførsel af
sådanne rettigheder via finansielle instrumenter og
bankforretninger, arbejdernes formelle frihed og lovbeskyttede markeder.
Det billede, Weber giver os, er således den neoklassiske
økonomis opfattelse af markedets institutionelle grundlag.
Han mener, at markedet sikrer den enkelte entreprenør den
størst mulige grad af kalkulerbarhed. Varer, arbejdskraft og
kapital strømmer kontinuerligt til de områder,
hvor udbyttet er størst,
99
og samtidig bevirker
konkurrencen på alle markeder, at omkostningerne reduceres
mest muligt. Således tjener priserne til at opsummere den nødvendige information om, hvor
ressourcerne kan allokeres med maksimal fortjeneste, og på dette
grundlag kan
entreprenører foretage sikre kalkulationer over langsigtet produktion af store varemængder. „For at opsummere,"
siger Weber (1961:209), „skal det
være muligt at imødekomme behovet ene og alene
på basis af markedsmuligheder og beregning af
nettoindtægt."
Det er naturligvis modellen for kapitalistisk laissez
faire-økonomi, Weber ønsker at skitsere. I dets
mest ekstreme udformning er det et urealistisk syn på en hvilken som helst
økonomi, der nogensinde har eksisteret. Weber behandler denne model som en
idealtype, og i en mere udførlig undersøgelse
ville han derfor utvivlsomt have været indstillet
på at se den som kun delvis realiseret, selv i det nittende
århundredes store kapita- listiske opgangsperiode. Ikke desto
mindre er det værd at bemærke, at en kritik af
Weber på dette grundlag bestemt ikke kan udgå fra
den klassiske marxisme. I Marx's teori er kapitalismens centrale
dynamik faktisk endnu mere afhængig af samtlige
produktionsfaktorers uindskrænkede konkurrence på
det åbne marked, end hos Weber, og Weber og Marx er enige om,
at et industrielt samfunds indledende gennembrud måtte finde
sted i form af kapitalisme. Selv om Weber måske nok
nærede
en vis sympati for den neoklassiske markedsøkonomi,
både som analytisk model og som politisk præference, kan det
således ikke motivere en kritik af det
fyldestgørende ved hans forklaring af denne fase i verdenshistorien. Selv for
eftertiden fremstår Weber næppe som en dogmatiker. Som vi skal
se, erkender han muligheden for, at
en socialisme kan opstå, når ka-
pitalismen har gennemgået en modningsproces - selv om
han ikke glæder sig ved udsigten - og han antyder endog, hvilke
kræfter der måske kan frembringe den. I lighed med
samtidige tyske og østrigske, ikkc-marxistiske
økonomer, inddrager Weber socialismen i sit analytiske
skema.
Webers model af den moderne økonomi er især
slående,
l00
hvad angår
begrebet „den industrielle revolution". Det er nemlig ikke
mekaniseringen i sig selv, der er nøglen til den
økonomiske transformation, til trods for de
vidtrækkende konsekvenser, der var forbundet med skiftet fra
agrare teknologier til teknologier, der ikke var baseret på
muskelkraft. I Webers fremstilling er teknologi i bund og grund en
afhængig variabel. Mekaniseringens væsentligste
karakteristikon er, at den kun er mulig i forbindelse med
masseproduktion (Weber, 1961:129, 247). Selv enkle maskiner,
såsom dampdrevne væve, ville være komplet
urentable uden et stort forbrugermarked for klæde,
såvel som et stort producentmarked for uld eller bomuld.
Lignende betragtninger gør sig i endnu højere
grad gældende for maskineri til brug på et
stålvalseværk. Men produktion i større
målestok er umulig, medmindre det med stor sikkerhed kan
forudses, at der vil eksistere markeder for produkterne og alle
produktionsfaktorerne kan anskaffes til en fornuftig pris.
Mekanisering er således afhængig af, at alle de
ovenfor beskrevne institutionelle faktorer på
forhånd er til stede.
Weber udarbejder ikke en systematisk teori om teknologiske
nyskabelser, selv om det vil være muligt at opstille en
sådan teori på dette grundlag. Til
gengæld bemærker han, at de vigtige opfindelser,
der blev gjort i begyndelsen af den industrielle æra, alle
som en var resultater af målrettede bestræbelser
på at mindske produktionsomkostningerne (1961: 225-226, 231).
Disse bestræbelser blev udfoldet, fordi forudgående
betingelser havde intensiveret den kapitalistiske jagt på
profit. Det samme syn kan anlægges - om end Weber ikke gjorde
det - på den søgen efter metoder til forbedring af
landbrugsproduktionen, der fandt sted i det syttende og attende
århundrede. Den „grønne revolution", der gik
forud for (og muliggjorde) den industrielle revolution, var ikke en
mekaniseringsproces (mekanisering af landbruget fandt
først sted i slutningen af det nittende
århundrede), men var ganske enkelt anvendelsen af
kapitalistiske metoder til omkostningsberegning på et hidtil
traditionelt landbrug. Det er således overgangen til den
kapitalistiske markedsøkonomis kalkulationspraksis, der for-
101
vandler selve den teknologiske innovation fra en tilfældig
faktor i det økonomiske liv til en forudsigelig
størrelse (1961:231).
Den weberske årsagskæde
Hvad er de sociale forudsætninger for opkomsten af den kapitalisme, der er beskrevet ovenfor?
Man bedes først og fremmest bemærke, at det
økonomiske liv i selv de mest velstående
landbrugssamfund som regel savnede de fleste af disse kendetegn.
Ejendomssystemer knyttede ofte jordbesiddelse sammen med aristokratisk
status, og handelserhverv var ofte forbudt for bestemte grupper og
monopoliseret af andre. Arbejdsstyrken var som regel ufri — enten var
man slave eller bundet til jorden som livegen.
Masseproduktionsteknologier eksisterede dårligt nok. Markedet var
som
regel enten begrænset til lokalområder eller
handel over store afstande med luksusvarer på grund af
utallige, næsten konfiskationslignende toldbarrierer,
upålidelige og svingende valutaer, krige,
røveriske overfald og dårlige transportforhold.
Selv i kultiverede stater havde retssystemet endvidere en tendens til
at være karakteriseret ved patrimonielle eller
magisk-religiøse procedurer, ved forskellig retsanvendelse
over for forskellige sociale grupper og på forskellige steder
og ved embedsmænds bestræbelser på
personlig berigelse. Pålidelige fmansielle transaktioner,
heriblandt et banksystem, der kunne operere relativt frit for politisk
indblanding og udplyndring, blev stort set umuliggjort af disse
forhold.
De sociale forudsætninger for kapitalisme i større
målestok indebar dermed fjernelsen af de faktorer, der
forhindrede arbejdskraften, jorden og varernes fri
bevægelighed eller økonomiske
omsættelighed. Andre forudsætninger var
etableringen af institutionelle fundamenter for store markeder, i
særdeleshed de hertil hørende ejendoms-, lov- og
finanssystemer.
Disse er ikke kapitalismens eneste forudsætninger, men Weber er
specielt på jagt efter de organisatoriske former, der
102
103
gjorde kapitalismen
til en verdenstransformerende kraft i Vesten, og kun i Vesten. Gennem
en række
sammenligninger viser han, at flere andre faktorer, der er blevet brugt
til at forklare kapitalismens udvikling i Vesten, ikke kan have
været
afgørende. I modsætning til Sombart understreger
han, at en standardiseret masseproduktion i krigsøjemed ikke
kan have været afgørende, for selv om en
sådan produktion var udbredt i Europa i det syttende
århundrede og fremover, var det samme tilfældet i
Mogulimperiet og Kina, uden at det
skabte grobund for kapitalisme (1961:229). Ligeledes var de enorme
udgifter
til hoffets luksus, både i Orienten og Occidenten, ude af
stand til at frembringe et stort marked (1961:229-230). Weber
påpeger — over for Adam Smiths mere simple påstand
om, at den industrielle arbejdsdeling førte til handelens
udbredelse — at handel kan spores overalt, selv i stenalderen. I det
antikke Babylonien medvirkede handcl fx i vid udstrækning til
at op- løse den „primitive økonomiske stabilitet"
(1961:232). På den anden side viser politisk styrede
agrarøkonomier, hvordan „specialisering finder sted uden
udveksling" (1961:103). Jagten på profit er heller ikke i sig
selv det afgørende motiv til storkapitalisme. Den
traditionelle handelsmands „hensynsløshed" og
„skruppelløse adfærd" var ude af stand til at
transformere økonomien væsentligt (1961:232).
Befolkningstilvæksten kan heller ikke have været
årsagen til vestlig kapitalisme, for den samme tendens gjorde
sig gældende i Kina uden det samme slutresultat
(1961:258-259). Endelig kan det sekstende århundredes
prisrevolution, der skyldtes indførelsen af
ædle metaller fra Amerika, heller ikke have været
afgørende.
De træk, som Weber mener er unikke for Vesten,
udgør en årsagskæde, der er fremstillet
skematisk i figur 1. Den rationelle kapitalismes karakteristika er
den entreprenante organisering af kapital, rationel teknologi, fri
arbejdskraft, uindskrænkede markeder og kalkulerbare love.
Disse faktorer udgør tilsammen et kompleks: vare-,
arbejdskraft- og kapitalmarkørerne lejrer sig omkring den
entreprenante ejendom, der gør brug af
masseproduktionsteknologi. Alle disse faktorers virksomhed
104
skaber tilsammen et
yderligere pres i retning af en rationalisering af teknologien og en
udvidelse af hver markedsfaktor — idet rigdommen dog fordeles
på en sådan måde, at den fremmer
efterspørgslen. Retssystemet er både en vedvarende
støtte for alle disse faktorer og et kausalt bindeled til
deres sociale forudsætninger. På dette
mellemliggende kausalniveau er der en anden vigtig faktor, der i lighed
med loven er kulturel i sit inderste væsen, om end ikke
kulturel i betydningen selvstæn- diggjorte ideer, men snarere
i betydningen forestillinger udtrykt i institutionaliseret
adfærd. Dette er „ophævelsen af barrieren ...
mellem den interne og eksterne etik" (1961:232).
I stort set alle førmoderne samfimd er der to
stærkt divergerende sæt af etiske overbevisninger
og praksisformer. Inden for en social gruppe kontrolleres
økonomiske transaktioner nøje via regler om
fairness, status og tradition. I stammesamfund kontrolleres de af
ritualiserede udvekslinger mellem fastsatte grupper af
slægtninge, i Indien af kastelovene og i middelalderens
Europa af de obligate bidrag til godsejeren eller kirken. Forbudet mod
åger afspejlede denne intcrne etik, der fordrede en
velgørenhedsetik og foreskrev, at man ikke beregnede sig
fortjeneste af lån inden for fællesskabet. I
forhold til fremmede befandt den økonomiske etik sig
imidlertid ved det modsatte ekstrem — svindel, prissnyderi og
lån til ågerrenter var reglen. Begge former for
etik var hindringer for en rationel og storstilet kapitalisme — den
interne etik, fordi den forhindrede kommercialiseringen af den
økonomiske sfære, den eksterne etik, fordi den
medførte, at handelsrelationer blev for episodiske og
usikre. Ophævelsen af denne barriere og overvindelsen af denne
etiske dualisme var afgørende for udviklingen af mere
vidtgående kapitalisme i det hele taget. Kun dette kunne
åbne mulighed for en fri låntagning og fremme
køb og salg af alle serviceydelser og varer med en moderat
fortjeneste. Gennem utallige daglige gentagelser kunne
sådanne små (men regelmæssige)
fortjenester skabe grobund for langt mere omfattende
økonomiske transaktioner, end traditionelle samfunds
sædvanemæssige eller rovgriske,
økonomiske etik var i stand til at frembringe.
105
Hvad frembragte da
det forudsigelige, legale system af salgbar privat ejendom og fri
arbejdskraft og den universelle etik om stræbcn eftcr cn
moderat økonomisk fortjeneste? De næste led i
årsagskæden er politiske og religiøse.
Den bureaukratiske stat er en afgørende baggrundsbetingelse
for alle kapitalismens retslige og institutionelle fundamenter. Desuden
skal dens retssystem baseres på en ide om et universelt
borgerskab, der kræver endnu flere politiske
forhåndsbetingelser. Den religiøse faktor
øver både direkte indflydelse på
etableringen af en økonomisk etik og fungerer som et
ultimativt årsagsniveau, der spiller ind i forbindelse med
opkomsten af den rationelle-legale stat og det legale borgerskab.
Staten er den faktor i Webers teori om kapitalisme, som oftest bliver
overset, selv om det er den faktor, han viede størst
opmærksomhed. I Wirtschaft und Gesellschaft helligede han den
således otte kapitler på 680 sider, sammenlignet
med et enkelt kapitel på 235 sider om religionen og endnu et
kapitel — det oversete, men meget vigtige kapitel XV i bogens anden del
— som behandlede relationerne mellem politik og religion. I
Wirtschaftsgeschichte tildeler han staten de to næstsidste
kapitler og religionen det sidste kapitel. For Weber var dette
politiske materiale ikke blot af perifer interesse, men
tværtimod nøglen til alle den rationelle
kapitalismes institutionelle strukturer. Kun Vesten udviklede den
stærkt bureaukratiserede stat, der var baseret på
specialiserede, professionelle administratorer og en lov, som blev
udfærdiget og anvendt af fuldtidsansatte, professionelle
jurister over for en befolkning kendetegnet ved borgerrettigheder.
Det var denne bureaukratisk-legale stat, der nedbrød
feudalismen og patrimonialismen og frigjorde jord og arbejdskraft til
det kapitalistiske marked. Det var denne stat, der skabte fred i store
landområder, ophævede interne markedsbarrierer,
standardiserede beskatning og valuta. Det var denne stat, der lagde
grunden til et pålideligt bank-, investerings-, ejendoms- og
kontraktsystem ved hjælp af et rationclt, stabilt og
universelt anvendt domstolssystem. Man kan endda hævde, at
den bureaukratiske stat stort set var den direkte årsag til
ra-
106
tionaliseringstendensen
— frem for alt takket være seksten- og syttenhundredtallets
oplyste enevælde, der skabte de materielle
forudsætninger for den industrielle revolution.
Der er tre årsagsspørgsmål
vedrørende den rationelle/legale stat. Hvorfor blev den
fremherskende? Hvor stammede dens strukturelle karakteristika fra?
Hvordan udviklede dens retssystem sig sådan, at det
opfattede undersåtterne som indehavere af borgerrettigheder?
Det første spørgsmål lader sig nemt
besvare. Den bureaukratiske stat blev fremherskende, fordi den er det
mest effektive middel til pacificering af et stort territorium. Den
er effektiv udadtil, fordi den kan forsyne en stor hær med
bedre våben, end ikke-bureaukratiske stater kan, og den er
effektiv indadtil, fordi den har en tendens til at være
forholdsvis modstandsdygtig over for opløsning gennem
borgerkrig eller politiske kup.
Den bureaukratiske stats kilder er til en vis grad ret velkendte. I
det meget genoptrykte afsnit om bureaukrati i Wirtschaft und
Gesellschaft (1968: 956-1005) skitserer Weber forudsætningerne: uddannede administratorer, en teknologi, der
muliggør transport og kommunikation over store afstande,
skrive- og arkiveringsredskaber og møntprægning.
Den udstrækning, i hvilken de kunne tages i brug, afhang
imidlertid af en række andre faktorer. Geografiske forhold,
såsom gode transportmu- ligheder i floddale eller gunstige
betingelser for statskontrollerede overrislingssystemer, fremmede en
bureaukratisk centralisering, hvad intens militær
rivalisering mellem tilgrænsende regioner ligeledes gjorde.
Våbentyper, der leveres fra centralt hold (snarere end
individuelt) fremmer også bureaukratiseringen. Hvis
sådanne forhold letter den centrale kontrol,
behøver bureaukratisering imidlertid ikke at udvikle sig i
dybden, og samfundet kan regeres af et tyndt lag af
embedsmænd oven over en lokal struktur, der forbliver
patrimoniel. Fx udgjorde denne overfladiske bureaukratisering en
langvarig hindring for kapitalismen i Kina, eftersom den
fastfrøs økonomien under lokale klaners
patrimonielle kontrol.
107
Den mest gennemgribende bureaukratisering, der også er den mest
gunstige for kapitalismen, er den, der rummer en formaliseret lovkodeks
baseret på borgerskab. Borgerskab var først og fremmest
ensbetydende med medlemskab af en by — i videre forstand med medlemskab
af en stat med de politiske rettigheder, dette indebar. Dette var en
fremmedartet begrebsdannelse gennem det meste af historien. I den
patrimonielle stat var et politisk embede en form for privat ejendom
eller et personligt delegeret hverv, og selv i de fleste
førmoderne og kvasibureaukratiske stater var den samlede
befolkning blot underlagt staten uden at besidde nogen rettigheder
inden for dens grænser. Den sidstnævnte kondition opstod
kun i Vesten. Både i den græsk-romerske antik og i den
europæiske middelalder blev byer underlagt broderskaber af
krigere, der sluttede sig sammen for at beskytte hinanden.
Sådanne byer havde deres egne love og domstole, hvis
administration blev varetaget af indbyggerne, der alle var underlagt
disse instanser i et formelt ligeværdighedsforhold. Den slags
borgerrettigheder forblev historisk betydningsfulde, efter at de
oprindelige byformer ændrede sig eller forsvandt. Oprindelig
gjaldt de formelle rettigheder og lovprocedurer kun en lokal elite, men
efterhånden som flere og flere byer blev inkorporeret i store,
bureaukratiske stater, kom de til at udgøre grundlaget for et
meget mere omfattende retssystem. Dette skete, da Rom, som oprindelig
var en af de ovennævnte „militære-broderskabsbyer", blev et
imperium, og igen i middelalderen, da byer, der indgik alliancer med
konger, mistede deres uafhængighed, men videregav deres retsstrukturer til de større stater.
Idet vi nærmer os afslutningen på vores
kausalitetskæde, spørger vi: Hvilke faktorer muliggjorde
opkomsten af denne særegne form for bysamfund i Vesten? Weber
angiver to forudsætninger, den ene militær, den anden
religiøs.
Den militære forudsætning var, at Vestens byer bestod af
„en organisation af de borgere, der havde de økonomiske midler
til at bære våben og til at udruste og optræne sig"
(1961: 237). Dette var tilfældet i den periode, hvor antikkens
italien-
108
ske byer blev til, og igen i
middelalderens bysamfund med deres disciplinerede infanterier, der blev
stillet af lavene. I begge tilfælde forstærkede
bysamfundenes økonomiske magt deres militære magt og
dermed også demokratisering og det juridiske borgerskab, der
fulgte med. I Orienten og det gamle Egypten var de militære
fyrster med deres hære derimod et ældre fænomen end
bysamfundene, og derfor opstod der ingen juridisk uafhængige
bysamfund. Weber tilskrev dette mønster den drivkraft til tidlig
centralisering, der blev skabt af overrislingen.
Den anden forudsætning knytter sig til religionen. I Østen
forhindrede magiske tabuer indgåelsen af militære alliancer
mellem fremmede og tillod derfor ikke dannelsen af uafhængige
bysamfund. Fx havde den rituelle eksklusion af kaster denne virkning i
Indien. I Asien og Mellemøsten havde de traditionelle
præster generelt monopol på kommunikationen med guderne,
hvorimod det i den græske og romerske oldtid var byernes
embedsmænd, der selv udførte riterne (1961:238). I det ene
tilfælde forstærkede de religiøse
fællesskabsgrænser allerede eksisterende gruppeinddelinger,
i det andet var religiøse grænser et direkte politisk
redskab, hvormed civile alliancer kunne etableres og udvides. Det er i
dette skæringspunkt, at de to vigtigste linjer i Webers
årsagskæde mødes.
Vi har sporet de årsagsled, der peger frem mod den
rationelle/legale stat, der er den ene af de to store, mellemliggende
betingelser for fremkomsten af en åben markedsøkonomi. Den
anden store mellemliggende betingelse er som allerede nævnt en
økonomisk etik, der nedbryder barrieren mellem den interne og
eksterne økonomi. Vi ser nu, at de religiøse faktorer,
der frembragte revolutionen bag dannelse af borgerskab, og de
religiøse faktorer, der skabte den økonomiske etik, i
bund og grund er identiske.
Vores sidste spørgsmål lyder da: Hvad forårsagede
denne religiøse transformation? Weber anfører en
kæde af årsager, der hver især intensiverer
virkningen af den forudgående (1961:238). Den antikke
jødedoms etiske profetisme var vigtig, selv om den ikke
nedbrød de rituelle barrierer mellem jøder og
109
vantro, fordi den etablerede en
tradition for fjendtlighed over for magi, den vigtigste etos, inden for
hvilken barrierer trivedes. Kristendommens transformation fra en
jødisk sekt til en universel religion, der hvervede proselytter,
sikrede denne tradition en vid udbredelse, mens den pentekostale
ånd, i hvilken de kristne hvervede proselytter, fjernede de
rituelle barrierer mellem klaner og stammer, der stadig kendetegnede
store dele af antikkens hellenistiske bysamfund. De
jødisk-kristne fornyelser giver imidlertid ikke hele
forklaringen. Den tidligere udvikling af græsk religion til
borgerlige kultformer havde allerede bidraget væsentligt til at
muliggøre et universalistisk, legalt medlemskab.
Som vi har set, er de religiøse faktorer flettet sammen med
politiske faktorer, og deres indflydelse i retning af lovbestemt
borgerskab og en økonomisk etik har været fluktuerende i
historiens løb. Der er ingen jævn eller ufravigelig
tendens i retning af en øget rationalisering af disse
sfærer, men Vestens historie rummer en række episoder, der
på bestemte tidspunkter har opbygget disse virkninger, så
en helt ny økonomisk dynamik til sidst er blevet sluppet
løs. Ved at trække på den institutionelle arv fra
den antikke verden var middelalderens kristne byer politisk i stand til
at etablere religiøse broderskaber, der genetablerede et
retssystem baseret på borgerskab. En anden politisk faktor blev
ligeledes næret af religionen: Den kristne kirke bidrog med de
uddannede administratorer, uddannelsessystemet og sin egen
bureaukratiske organisation som det grundlag, hvorpå Vestens
bureaukratiske stater kunne opstå. Hvad motivationen angik, gav
den europæiske kristendoms udvikling et afgørende etisk
skub i retning af en rationaliseret kapitalisme.
Her ser det ud til, at vi endelig er nået frem til
udgangspunktet for Webers oprindelige tese om den protestantiske
etik, men hos den modne Weber har tesen ændret sig meget.
Protestantisme er kun den sidste intensivering af en af de mange
forbundne faktorer, der fører til den rationaliserede
kapitalisme. Desuden opfattes dens virkning nu som overvejende
110
negativ i den forstand, at den fjerner en af de sidste institutionelle
forhindringer for, at kristendommens motiverende kraft kan bevæge
sig i retning af en økonomisk rationalisering. I middelalderens
kristendom blev den metodiske, disciplinerede organisering af livet
nemlig symboliseret ved klostersamfundene. Selv om klostrene bidrog til
den økonomiske udvikling ved at rationalisere landbruget og
fremme deres egne erhverv, betragtede Weber dem stort set som
forhindringer for den sekulære økonomis udvikling i
kapitalistisk retning. Så længe den stærkeste
religiøse motivation blev omdirigeret til mål, der dybest
set hørte det hinsidige til, kunne der ikke blive tale om
kapitalisme i al almindelighed (1961:267-269). Reformationen var derfor
af stor betydning, fordi den afskaffede klostrene. Den mest avancerede
økonomiske sektor skulle fremover være sekulær.
Desuden kunne et religiøst levneds høje etiske standard
ikke længere være forbeholdt munke, men måtte
udstrækkes til almindelige borgere, der levede i verden.
Calvinismen og de andre frivillige sekter var de mest intense versioner
af denne motivation, ikke på grund af ideen om
prædestination (der ikke nævnes i Webers sidste tekst), men
kun fordi de krævede et specifikt religiøst kald som
adgangskriterium til deres rækker i stedet for et automatisk og
tvungent medlemskab i de politisk mere konservative trossamfund. Webers
sidste ord (1961: 269-270) om protestantisme lyder som følger:
Udviklingen af kaldsbegrebet gav
hurtigt den moderne entrepenør en ualmindelig god samvittighed —
og det samme gjaldt de flittige arbejdere. Som løn for deres
asketiske hengivelse til kaldet og deres medvirken ved hans
hensynsløse udnyttelse af dem via kapitalismen lovede han dem
den evig frelse, der i en tidsalder, hvor kirketugten styrede
dagliglivet i en grad, som må forekomme nutidens mennesker
ufattelig, var noget reelt på en helt anden måde end i dag.
De katolske og lutheranske kirker anerkendte og praktiserede også
kirketugten, men inden for de protestantiske, asketiske
fællesskaber var adgangen til Herrens nad-
111
ver betinget af en etisk egnethed, der
igen var bestemt af en forretningsmæssig hæderlighed,
hvorimod der aldrig blev gransket i indholdet af ens tro. En så
magtfuld og ubevidst forædlet organisation til frembringelse af
kapitalistiske individer har aldrig eksisteret inden for nogen anden
kirke eller religion.
Webers generelle historieteori
Er der et overordnet mønster i Webers argumentation? Det
fremstår i det mindste ikke som en lineær bevægelse
mod en stadig voksende rationalitet eller som en evolutionistisk model
for en naturlig udvælgelse i betydningen af en tilfældig
selektion af mere avancerede former, der akkumuleres i løbet af
en række stadier. For Webers gennemgående tema er, at
relationsmønsteret mellem de forskellige faktorer er
afgørende for bestemmelsen af deres virkning på den
økonomiske rationalisering. Enhver faktor, der optræder
isoleret, har generelt en tendens til at frembringe virkninger, der
står i kontrast til dem, den frembringer sammen med de
øvrige faktorer.
Selvforsynende, militære koalitioner fremkalder fx
borgerorganisationer og retssystemer, som er gunstige for kapitalismen,
men hvis de selvbevæbnede borgergrupper bliver for stærke,
resulterer det i en række lavsmonopoler, der hæmmer
kapitalismen ved at overkontrollere markederne. Byer må på
den anden side holdes i skak af den bureaukratiske stat, men hvis
staten i sig selv bliver for stærk, har den også en tendens
til at hæmme kapitalismen. Dette kan finde sted ved en styrkelse
af arbejdskraftens ubevægelighed (som det var tilfældet med
„det andet livegenskab", der blev skabt i Rusland og Østeuropa,
efterhånden som de enevældige stater udviklede sig i det
syttende og attende århundrede) eller ved at man kontrollerer
arbejdsdelingen direkte gennem tvungne bidrag frem for at lade et frit
marked udvikle sig. I de områder af verden, hvor
bureaukratiseringen foregik relativt uhindret, som fx i det antikke
112
Egypten, i Kina eller i Det
byzantinske Rige, låste statens uindskrænkede magt det
økonomiske liv fast i stereotyper og tillod ikke kapitalismens
dynamikker at komme til udfoldelse.
Det samme gør sig gældende med hensyn til de
religiøse variable. Etableringen af de store verdensreligioner
med deres universalisme og specialiserede præsteskaber
muliggjorde på afgørende vis nedbrydningen af de rituelle
barrierer mellem lokale grupper — med alle de konsekvenser dette
måtte have for eftertiden. Men i fraværet af andre faktorer
kunne dette faktisk forstærke hindringerne for kapitalismen.
Dette skete i Indien, hvor hinduismens udvikling frembragte
kastesystemet, hvorved den universalistiske religion foretog en ekstern
„afmærkning" af de forskellige befolkningsgrupper, der
tilfældigvis fandtes på den tid. Sclv inden for
kristendommen, hvor den moralske profetisme havde en langt mere
barrierenedbrydende og verdenstransformerende effekt, skabte kirken (i
den periode, hvor den var fremherskende) en anden forhindring for sine
egne kapitalistiske tendenser. Dette var i senmiddelalderens Europa, da
klostervæsnet blomstrede og således kanaliserede al den
religiøse motivations energi ind i en specialiseret rolle og
væk fra det almindelige livs økonomiske bekymringer.
Weber betragtede således storkapitalismens opståen som
resultatet af en række kombinationer af betingelser, der
nødvendigvis måtte være for hånden på en
og samme tid. Dette får verdenshistorien til at fremstå som
resultatet af begivenhedskonfigurationer, der er så
sjældne, at de nærmest virker tilfældige. Webers
position kan meget vel betegnes som historicistisk, for så vidt
som han betragter historien som en sammenkædning af unikke
begivenheder og kompleksiteter, der ikke kan gentages. Når et
afgørende sammentræf af betingelser finder sted,
transformerer dets resultater alt andet — ikke kun lokalt, men
også i den større verden, der består af indbyrdes
rivaliserende stater. Dette gjaldt for verdensreligionernes store
karismatiske åbenbaringer, der afskar Kina, Indien og Vesten fra
alternative udviklingslinjer og bestemte de måder, hvorpå
stater inden for disse territorier skulle interagere med resten af
113
verden. Det totale kapitalistiske
gennembrud var ligeledes en engangsbegivenhed, der i en
udadgående bevægelse transformerede alle andre
institutioner og samfund. Derfor var de betingelser, der var
nødvendige for kapitalismens opkomst, ikke uomgængelige
forudsætninger for dens fortsatte eksistens. Den oprindelige
religiøse etik kunne blegne, når beregningen af
gigantiske, økonomiske transaktioner først var blevet et
spørgsmål om rutine. Derfor behøver
senindustrialiserede stater heller ikke at følge den klassiske
kapitalismes rute. I de udviklede samfund kan den økonomiske
strukturs skelet endda overtages af socialismen.
Derfor er Webers redegørelse for kapitalismens opkomst på
sin vis slet ikke en teori, idet den ikke består af et sæt
universelle generaliseringer om økonomisk forandring. Ikke desto
mindre fremsætter Weber en sådan teori på et mere
abstrakt niveau, i det mindste implicit. På et plan kan hans
arbejde læses som en samling separate hypoteser om specifikke
processer og deres effekter. Den ovennævnte påmindelse om
den nødvendige balance mellem faktorer kan inkorporeres, hvis
det forudsættes, at årsagsvariablerne skal operere med en
vis styrke — hvis de med andre ord omformes til kvantitative
generaliseringer, der gælder for en given variationsbredde.
På et andet plan kan man sige, at de grundlæggende
generaliseringer i Webers kapitalismeteori vedrører
ligevægten og spændingen mellem modsatrettede elementer.
„Når alt kommer til alt," siger Weber i en lidet kendt passage
(1968: 1192-1193), „skal den occidentale kulturs specifikke
rødder søges i den spænding og særegne
ligevægt, der består mellem embedskarismaen og
klostervæsnet på den ene side og mellem den feudale stats
kontraktuelle karakter og det autonome, bureaukratiske hierokrati
på den anden." Vestens vigtigste kendetegn afhænger med
andre ord af en spænding mellem rutiniseringen af den
religiøse karisma inden for kirken og munkenes demokratiske
fællesskaber, og af en spænding mellem selvforsynende
hæres demokratiseringstendenser og den centraliserede,
bureaukratiske stat. Dette giver os Webers to store mellemlig-
114
gende faktorer, henholdsvis en
ikke-dualistisk religiøs etik og en forudsigelig lov. Intet
enkelt element må dominere, hvis rationaliseringen skal kunne
forstærkes. Dette betyder mere konkret, at etableringen af en
forudsigelig og fri markedsøkonomi afhænger af en
vedvarende magtbalance mellem forskelligt organiserede grupper, fordi
hvert „element" består af inennesker af kød og blod, der
kæmper om forrangen. Lovens formelle lighedsprincipper
afhænger af en ligevægt mellem konkurrerende borgere og
mellem konkurrerende jurisdiktioner. Den moderate griskheds
ikke-dualistiske, økonomiske etik afhænger af et kompromis
mellem kravene om velgørenhed inden for gruppen og en ond cirkel
af grådighed i forhold til individer uden for gruppen.
Den kapitalistiske økonomi afhænger af denne balance. Det
åbne markedssystem er en situation kendetegnet ved
institutionaliseret kamp. Dets kerne er kamp i en udvidet version af
ordets marxstiske betydning dog med det forbehold, at den kan
fortsætte i det uendelige, hvad den nødvendigvis må
gøre, hvis systemet skal overleve. Hvis Webers teori derfor
rummer nogen som helst implicit generalisering, der kan anvendes
på økonomiens historie efter kapitalismens fremkomst,
lyder den som følger: Samfund i den ikke-vestlige verden har kun
mulighed for at tilegne sig den industrielle kapitalismes dynamik,
såfremt der består en ligevægt mellem
klassekræfter, såvel som mellem konkurrerende politiske og
kulturelle kræfter. I de højt industrialiserede samfund er
kapitalismens videreførelse også afhængig af disse
konflikters fortsatte beståen. Skulle en af parterne sejre, vil
det være ensbetydende med systemets undergang. I denne,
såvel som i andre henseender er Webers teori så afgjort en
konfliktteori.
115