Jeg er organiseret i forsknings- og udviklingsgruppen for ingeniørdidaktik og organisatorisk læring - FIOL gruppen. Fokus er her på ingeniørens kompetenceudvikling i forbindelse med udvikling af proceskompetencer. Derudover er jeg organiseret i UCPBL - UNESCO Global Centre for Problem based Learning.
Min nuværende forskning tager teoretisk og metodisk afsæt i min Ph.D. afhandling der primært handler om hvordan vejlederen i det problemorienterede projektarbejde kan medvirke til at ingeniørstuderende udvikler deres projektmedarbejderkvalifikationer. Tesen for min videre forskning er at ideerne fra denne forskning kan viderføres i en erhvervskontekst som et led i en HRM inspireret kompetenceudviklingsfilosofi. Et andet fokus i den forbindelse er Work Based Learning (WBL) som en efteruddannelsesmodel baseret på Problem Based Learning (PBL). for En kort beskrivelse af den teoretiske og metodiske baggrund for min forskning kan læses ud af et kort resume af min Ph.D. afhandling.
Jeg er med i Basisuddannelsens Kvalitetsudviklingsgruppe ved Aalborg Universitets teknisk naturvidenskabelige basisuddannelse.
Beskrivelse af Igangværende forsknings- og udviklingsprojekter
Udvikling af proceskompetencer i ingeniøruddannelsen
Proceskompetencer rummer integritet af de kognitive og affektive aspekter, og
er centrale i transfer af viden og erfaring fra en kontekst til en anden. Udvikling
af pro-ceskompetencer er baseret på de kontekstuelle forhold, herunder
vidensproduktion og organisatoriske forhold, og på refleksion af erfaringer
fra forskellige kontekster. Projektarbejdsmetoden giver de studerende mulighed
for gennem studiet at tilegne sig kompetence i samarbejde og projektledelse.
I dette forskningsprojekt fokuseres der på den teoretiske forståelse
af proceskompetencer og samarbejdskvalifikationer, og på hvordan disse
kan ud-vikles i individgruppe relationen. Metodemæssigt eksperimenteres
der med udvikling af aktionsforskningsmetoder inden for dette felt, og der eksperimenteres
med udvikling af kursusundervisning og anvendelse af nye læringsmetoder
for projektgrupperne. Eksperimenterne evalueres gennem interview og analyse
af procesanalyserne.
Deltagere i projektet: Anette Kolmos, Søren Hansen
Work Based Learning
Work Based Learning (WBL)
er en ny læringsform, som priori-terer implementering af ny viden i det
daglige arbejde. Selve læringsprocessen foregår som en del af det
daglige arbejde, og der sker en umiddelbar anvendelse af den ny viden i arbejdsdefinerede
opgaver. Den ny viden er til-passet og integreret i virksomhedens udviklingsproces.
Deltageren opnår således en optimal arbejdsbaseret vi-den. Implementeringen
af den ny viden i arbejdet sker altså i selve læringsprocessen -
Work Based Learning er efteruddannelse på virksomhedens præmisser.
I stedet for, at deltageren skal tilpasse sig emner i et allerede fastlagt undervisningsforløb,
tages der i Work Based Learning udgangspunkt i deltagerens praktiske og teore-tiske
evner og behov. Efteruddannelsen bliver således mere specifik og direkte
integreret i organisationen. Teoretisk tager konceptet udgangspunkt i den velkendte
PBL model der praktiseres på AAU's ingeniøruddannel-ser. Der er
igangsat en række pilotprojekter under ELITE.
Som led i metodeudviklingen inden for WBL er der tilknyttet et følgeforskningsforløb
til hvert pilotpro-jekt. Formålet med følgeforskningen er at forstå
- og udvikle WBL som uddannelsesform der kan tilbydes fra AAU.
Deltagere i projektet: Anette Kolmos, Søren Hansen
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede
projektarbejde ved AAU
Gennem projektet søges vejledningsfunktionen i det problemorienterede
projektarbejde udviklet med henblik på at styrke de studerendes evne til
at deltage i en pro-jektorganisation. Det er projektets ide, at vejlederen,
udover at vejlede i faglige emner, også kan vejlede de studerende i dels
at styrke deres egen organisatoriske kompetence, dels at tage ansvaret for deres
eget studie og senere karriere. Dermed udvikler de studerende også kompetencer,
der er efterspurgte på det arbejdsmarked, de uddannes til.
Deltagere i projektet: Søren Hansen