Standard forløbskort
til et undervisningsforløb på Den Kreative Platform
Introduktion
I materialet herunder møder du alle de 3D cases samt opgaver der normalt indgår i et undervisningsforløb på Den Kreative Platform. DER ER IKKE TALE OM ET SPECIFIKT FORLØB selvom alle de forløbskort du ser stammer fra specifikke forløb. Der er tale om et GENERELT FORLØB, der skal virke som inspiration til din egen anvendelse af Den kreative Platform. Med tiden vil du også kunne finde specifikke undervisningsforløb til en mangfoldighed af undervisningssituationer på denne side.
Dine forudsætninger
Den Kreative platform er et såkaldt Open Source projekt. Det betyder at du frit kan anvende alle de materialer der er udviklet til den Kreative Platform. Til gengæld forventer vi at du også viser os hvordan du anvender Den Kreative Platform. På den måde vokser mængden af materialer til glæde for alle. Mail dine historier og materialer til sh@plan.aau.dk (Søren Hansen fra forskningscenteret for Den Kreative Platform, Aalborg universitet)
HVIS DU INGEN ERFARING HAR med at anvende Den Kreative Platform i dit arbejde, så skal du være opmærksom på at der er tale om en grundlæggende anderledes måde at undervise på som vil kræve meget af dig i form af at du selv ER Den Kreative Platform. Det skyldes at den Kreative Platform tilhører et (for de fleste) nyt paradigme – paradigmet om Det skabende Nærvær. Materialet herunder er beskrevet i mindste detalje for at gøre det let for dig at anvende det – og det er vores ønske at du anvender det. Men du bør først sætte dig grundigt ind i Den Kreative Platform og selv øve dig i at ”være” Den Kreative Platform før du anvender den overfor andre. Læs bogen om den Kreative Platform og deltag gerne i et kursus før du selv begynder at undervise med Den Kreative Platform. Du er også meget velkommen til at kontakte Søren eller Christian fra forskningscenteret med spørgsmål eller ønske om deltagelse i dit projekt.
Drejebog
Forløbskortene præsenteres som en drejebog der kan printes ud og anvendes i den konkrete undervisningssituation. Det er meningen at du kan klippe de forløbskort ud du skal bruge til din undervisning og rette i opgaveteksterne så de passer til dit formål. Derfor kan du også downloade hele PowerPoint versionen i tabellen herunder.
God fornøjelse med dit arbejde med Den Kreative Platform – du er med til at gøre Danmark mere kreativt.
Christian Byrge & Søren Hansen, Forskningscenteret for Den Kreative Platform, Aalborg universitet – www.denkreativeplatform.aau.dk
Forløbskort Download PowerPoint
version her |
Beskrivelse af forløb Download bogen om den Kreative Platform her |
Video af forløb |
|
Denne side indeholder et komplet undervisningsforløb baseret på Den Kreative Platform. Der er tale om et generelt forløb, hvor du kan finde alle de undervisningsaktiviteter der indgår i forløbet. De grå slides er
dem dine deltagere/elever ser. De grønne slides viser hvilken fase i forløbet du går i
gang med. Se mere om faser her. De røde slides indeholder instruktion til de 3D cases du
skal anvende for at forberede eleverne på den efterfølgende del-opgave De blå slides indeholder del-opgaverne som eleverne
skal arbejde med. |
I denne kolonne vil du finde videoer der viser hvordan det konkrete forløb instrueres Du vil også finde videoer der viser hvordan det konkrete forløb ser ud når et hold undervises Endelig vil du kunne læse mere om andres erfaringer med forløbet – og deltage i debatten her |
|
Denne slide viser et eksempel på hvordan Den Kreative Platform kan anvendes som element i et undervisnings forløb, hvor ideen er at eleverne først selv løser en opgave UDEN at modtage nogen faglig undervisning først. Dernæst kan de læse på lektien og endelig kan lektien reflekteres i forhold til det de selv kom frem til BEMÆRK at det efterfølgende forløb herunder IKKE er skræddersyet til dette program! Du skal selv plukke i forløbet herunder for at tilpasse til din undervisningssituation. |
|
|
En proces på Den kreative Platform består af 6 faser. Læs om faserne i bogen Den Kreative Platform i skolen om formulering af opgaver side 70 Fase 1 er forberedelsesfasen. De følgende slides er til underviseren og fungerer som checklister |
|
|
|
|
|
|
|
|
Den røde løber er en række 3D cases som skaber den Kreative platform for dine elever. Den er nødvendig for at de kan deltage i de efterfølgende 3D cases. Læs mere om Den Røde Løber i bogen Den Kreative Platform i skolen om fase 2 side 74 |
|
|
Den Røde løber ser deltagerne hver gang de skal rejse sig. Den kommer hurtigt til at virke som et ritual de bare følger uden du siger noget |
|
|
Denne 3D case har til formål at bringe deltagerne sammen om det der skal ske. Den er porten ind i et andet univers bestående af de fire principper for Den Kreative Platform. Den skaber energi, fokus og koncentration på det der følger. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Denne 3D case erstatter den ”normale” præsentationsrunde. I stedet for ”barndomsdrøm” kan du anvende ”ynglings tegneseriefigur” eller noget andet som gør at man kan tale om sig selv uden at skulle fokusere på sit faglige, sociale eller kulturelle selv. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Denne 3D case får deltagerne til at ”give slip” på den nære fortid. Vores sind virker sådan at når vi trinvist går baglæns gennem det der lige er sket så flyttes vores fokus til det der sker nu. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Det er en proces at give slip på det der forhindre os i at ”være os selv” og bare deltage som den vi er med alt den viden vi har. Noget af det vigtigste i den proces er at TURDE gøre noget uden at være blokeret af frygten for at lave fejl. Mange læreres erfaring med Den Kreative Platform er at denne 3D case, alene, kan skabe et nyt læringsrum, hvor eleverne tør deltage og prøve indtil det lykkes. I 3D casen ”JA – Vi har lavet en fejl” bliver det tydeligt at en 3D case benytter sig både af Sprog, Krop og Indstilling som ligeværdige elementer i kommunikationen mellem eleverne. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Billedet af bamsen bliver til et ritual om at sætte sig ned igen |
|
|
Denne slide anvendes til at forklare deltagerne/eleverne at i dette undervisningsforløb vil de få hjælp til at give slip på den frygt der kan stå i vejen for at anvende alt sin viden. |
|
|
På Den Kreative Platform holder man pauser alene når forstyrrelser af den ene eller anden grund gør at man mister fokus på undervisningen. |
|
|
På den Kreative Platform er processen tilrettelagt på forhånd og eleverne skal bare følge med uden tanke på andet end det fælles fokus der altid vil være på det forløb der er aktuelt lige nu. Forstyrrelser af enhver art skal væk. Som minimum skal alt kommunikationsudstyr slukkes og gemmes væk. |
|
|
Spørgsmål er forstyrrende for processen på Den Kreative Platform. De starter refleksioner hos deltagerne og refleksioner er det modsatte af det skabende nærvær der er målet med Den Kreative Platform. Derfor tages alle spørgsmål til sidst. Hvis der opstår forståelses spørgsmål undervejs gentages det nuværende forløb som svar. |
|
|
|
|
|
Introduktion til den næste serie 3D cases der har til formål at træne eleverne i at få ideer. Egentligt er det en træning i ikke at blokerer når man får en ide, men det skal du ikke forklare eleverne. |
|
|
|
|
|
Denne 3D case lærer eleverne at give slip overfor at en ide skal være genial eller god. De lærer at den første indskydelse er alt de skal bruge for at komme videre. Det er en meget grundlæggende ting at lære i forbindelse med at udvikle sin kreativitet. Formålet med at få en ide er at få en mere… andet formål er der ikke. Det er det man efterhånden indser når man arbejder med paradigmet om det skabende nærvær. Det er denne kompetence der gradvist bygges op gennem processen. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Ny variation af den vigtige øvelse i at accepterer fejl Det er en proces at give slip på det der forhindre os i at ”være os selv” og bare deltage som den vi er med alt den viden vi har. Noget af det vigtigste i den proces er at TURDE gøre noget uden at være blokeret af frygten for at lave fejl. Mange læreres erfaring med Den Kreative Platform er at denne 3D case, alene, kan skabe et nyt læringsrum, hvor eleverne tør deltage og prøve indtil det lykkes. I 3D casen ”JA – Vi har lavet en fejl” bliver det tydeligt at en 3D case benytter sig både af Sprog, Krop og Indstilling som ligeværdige elementer i kommunikationen mellem eleverne. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Denne 3D case træner eleverne i at bygge videre på andres ideer. De lærer at de er i stand til at anvende deres egen viden i en hvilken som helst forbindelse. De lærer at lade være med at planlægge hvordan en opgave skal løses. I stedet lærer de at stole på at de kan bidrage her og nu – samt at når de gør det sker der noget nyt. En ny forståelse eller et nyt perspektiv opstår og vanetænkningen brydes. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
|
|
|
Fase 3 er der hvor den opgave eleverne skal arbejde med præsenteres. Den præsenteres først på dette tidspunkt fordi den ikke må sætte forstyrrende tanker i gang under Den Røde Løber. Opgaven præsenteres kort og uden en masse baggrundsoplysninger som kan være med til at plante mønstre i elevernes tænkning. Læs i bogen Den Kreative Platform i skolen om formulering af opgaver side 76 |
|
|
|
|
|
Det blå slide indikerer præsentationen af en delopgave i undervisningsforløbet. |
|
|
Læs i bogen Den Kreative Platform i skolen om formulering af opgaver side 76 |
|
|
Fase 4 er sammen med fase 5 de faser hvor eleverne lærer at anvende alt deres viden til at løse den stillede opgave. Uhæmmet anvendelse af viden vil sige at man ikke begrænser sig til at anvende den type viden der ”normalt” ville anvendes i den givne sammenhæng. Der findes ikke forkert viden. Det eneste formål med den uhæmmede anvendelse af viden er at få en ide som kan føre til endnu en ide. Ideer indeholder vores viden i en form der kan løsne op for vores (begrænsede) måde at forstå og anskue en problemstilling på. Læs i bogen Den Kreative Platform i skolen om uhæmmet anvendelse af viden side 79 |
|
|
Gentag teksten på dette slide med jævne mellemrum mens eleverne får ideer. |
|
|
Det er vigtigt at eleverne virkeligt får tømt hovedet så de næsten alle sammen er gået i stå med at skrive før du går videre med billede stimuli. |
|
|
|
|
|
Du kan hente mange flere billeder her: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alle elevernes ideer sættes op på væggen eller placeres på borde så det er muligt for eleverne at gå rundt og se dem alle. |
|
|
|
|
|
Næste serie med 3D cases har til formål at træne eleverne i at kunne bygge videre på en (initial) ide så den vokser sig stor og stærk i form af den viden og de nye ideer der dukker op. |
|
|
|
|
|
Denne 3D case er af typen ”Energizer”. Den har alene til formål at bygge energi op efter at have siddet ned så længe under ide-genereringen. |
|
|
Denne 3D case træner accept – at kunne sige JA til hvad som helst og derudover at kunne anvende det til noget. Den absolut nemmeste måde at træne accept på er at give en logisk forklaring på en ide om hvad man har gjort. Det er det denne øvelse bygger på. Vær opmærksom på at du ”sætter niveauet” for hvad der skal accepteres med det eksempel du anvender i demonstrationen. Anvend derfor det eksempel du finder på forløbskortet. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
|
|
|
|
|
|
Teksten på dette slide er en brevskabelon som deltagerne skal kopierer inden øvelsen går i gang. |
|
|
Denne 3D case forbereder deltagerne på at kunne give slip på planlægningen. Derudover træner den at kunne anvende den ide ens makker lige har fået til at skrive videre på brevet. |
|
|
|
|
|
Denne 3D case bygger videre på den forrige og træner ligeledes at give slip og kunne bygge videre på det ens gruppe finder på. Den er lidt sværere da man ikke har brevskabelonen at holde sig til. |
|
|
Denne 3d case træner eleverne i at bygge videre på hinandens ideer. ”Hvad sker der så?” bliver en talemåde som inviterer makkeren eller gruppemedlemmet til at byde ind med sin viden, i form af endnu en ide som bringer udviklingen videre. Hvad sker der så findes i to forskellige udgaver. 1. Lav en tegneserie i Joakim Von Ands pengetank 2. Følg en sti i skoven og se hvad der sker Der er en video til hver af dem. |
Video til tegneserien i pengetanken |
|
Nyt bud er en 3D case der træner eleverne i at finde alternativer til en ide. På et hvilket som helst tidspunkt i et udviklingsforløb findes der alternativer som vi ikke altid er opmærksomme på. ”Nyt bud” bliver ligesom ”Hvad sker der så?” en talemåde som eleverne kan tage ”med hjem” fra et forløb på Den Kreative Platform. Nyt bud findes i to forskellige udgaver. 1. Lav en tegneserie i Joakim Von Ands pengetank 2. Følg en sti i skoven og se hvad der sker Der er en video til hver af dem. |
Video til tegneserien i pengetanken |
|
Når eleverne har lært ”Hvad sker der så?” og ”Nyt bud” kan de anvende denne kreativitetsfremmende kommunikation på den opgave de arbejder på Derfor går de direkte fra øvelsen til at anvende samme metode på opgaven |
|
|
|
|
|
Slide der kort fortæller hvad det er de har lært |
|
|
Slide der kort fortæller hvad det er de har lært |
|
|
Efter selv at have prøvet ”Hvad sker der så?” og ”Nyt bud” kan det hjælpe eleverne at få en historie der viser at den måde at arbejde på faktisk kan anvendes og at den fører til nye måder at løse problemer på. |
|
|
Se videoen hvor denne historie gennemgås |
Video
der viser gennemgangen af Alaska historien. (Videoen viser også det næste
forløbskort.) |
|
|
Se videoen til forrige forløbskort |
|
|
|
|
Lige inden grupperne sætter sig til at arbejde sammen laves denne ”tillidsøvelse” |
|
|
|
|
|
Gruppearbejde er en meget svær disciplin på Den Kreative Platform. I dette forløb skal du være opmærksom på at de kommunikative værktøjer til uhæmmet anvendelse af viden som deltagerne lige har fået vil blive udfordret af de sociale omgangsformer vi normalt finder i grupper. På Den Kreative Platform er der kun ”opgave fokus”. Det er her i gruppearbejdet eleverne skal lære hvor skønt gruppearbejde kan være når man kan deltage som sig selv sammen med andre – uden fagligt, socialt eller kulturelt at skulle ligge under for de andre. Du skal være oppe på tæerne for at fastholde en kommunikation baseret på ”Hvad sker der så?” og ”Nyt bud” i gruppen. |
|
|
|
|
|
I en kreativ proces handler det først og fremmest om at anvende alt sin viden uhæmmet, dvs. fri af de faglige, sociale og kulturelle begrænsninger vi normalt pålægger os selv. Derudover er det tit ønskeligt at en specifik faglig viden bringes i spil I bogen Den Kreative Platform i skolen kan du læse mere om de forskellige strategier du kan anvende for at få en mere specifik faglighed i spil. I det efterfølgende forløb herunder kommer fagligheden med i form af en principiel viden (principper) som skal arbejdes ind i elevernes ideer. Læs i bogen Den Kreative Platform i skolen om at få fagligheden med side 92 |
|
|
|
|
|
Ny variation af den vigtige øvelse i at accepterer fejl Det er en proces at give slip på det der forhindre os i at ”være os selv” og bare deltage som den vi er med alt den viden vi har. Noget af det vigtigste i den proces er at TURDE gøre noget uden at være blokeret af frygten for at lave fejl. Mange læreres erfaring med Den Kreative Platform er at denne 3D case, alene, kan skabe et nyt læringsrum, hvor eleverne tør deltage og prøve indtil det lykkes. I 3D casen ”JA – Vi har lavet en fejl” bliver det tydeligt at en 3D case benytter sig både af Sprog, Krop og Indstilling som ligeværdige elementer i kommunikationen mellem eleverne. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Denne 3D case (og den følgende serie af 3D cases) træner eleverne i Horisontal tænkning Horisontal tænkning er en unik måde at tænke på, hvor det bliver muligt at kombinerer viden fra mange forskellige områder som ved normal (vertikal) tænkning ikke har noget med hinanden at gøre En forudsætning for horisontal tænkning er at kunne sige JA OG (acceptere) en hvilken som helst ide Det er vigtigt at det følgende forløb gennemføres præcist som det er beskrevet – intet er tilfældigt eller overflødigt |
Video med instruktion og forklaring af forløb Video fra undervisningssituation Ting mødes findes også i en forberedende version som ”Navneord mødes” Se den her |
|
Denne 3D case er delt i tre trin. Målet med den er at lære at få øje på den principielle viden der gemmer sig bag alle ting. Ved at nævne et princip i stedet for den ting man peger på bliver man opmærksom på dens principielle funktion, egenskab, værdi, kategori eller en anden abstraktion ved den. At kunne se principper er meget vigtigt for at kunne lære horisontal tænkning. De 2 første trin i øvelsen er en nødvendig opvarmning der har til formål at forberede hjernen. |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
Denne 3D case træner at få øje på den principielle viden der findes bag alle ting. Gennem vores evne til at associere og abstrahere bliver vi f.eks. opmærksomme på en viden om ”isolation” når vi ser en termokande. Principielt kan viden om hvordan termokanden isolerer måske anvendes i arbejdet med isolerede ældre på plejehjem eller isolering af strømførende kabler. Det at kunne anvende principper som trinbræt i sin tænkning er helt fundamentalt for horisontal tænkning og for vores evne til at anvende alt vores viden uhæmmet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denne 3d case er den vi har bygget op til at kunne lave med alle de foregående. Den er en virkelig god træning i horisontal tænkning og forbereder eleverne til at kunne jonglerer med deres viden fra forskellige fag, samt viden uden for fagene. Husk at alle 3D cases TRÆNER eleverne i at anvende deres kreativitet. Efterhånden som de får den træning smitter den af på deres tænkning og adfærd i almindelighed – også udenfor skolen |
Video med instruktion og forklaring af forløb |
|
|
|
|
I denne opgave anvendes den forudgående træning i at anvende principper til Horisontal tænkning |
|
|
|
|
|
|
|
|
Denne 3D case træner både ”Hvad sker der så?” og ”Nyt bud”. Den fungerer som en yderlig træning i at kommunikere på den måde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
En ny runde i grupperne, hvor ideerne om hvordan principperne kan ”bygges ind” i gruppen ide-koncept arbejdes ind i form af en videre ideudvikling. |
|
|
|
|
|
Alle grupper præsenterer deres ide-koncepter. Det er vigtigt at det foregår på den Kreative Platform hvilket bl.a. vil sige uden bedømmelse af nogen art. Efter præsentationen kan der reflekteres, analyseres og vurderes på ideerne. Læs i bogen Den Kreative Platform i skolen om Den Blå Løber side 98 |