Søren Hansens
portfolie
|
||||
Undervisningsportfolio |
Portfoliens opbygning Selve portfolien herunder er bygget op som en historie om mit "professionelle" liv. Heraf vil det fremgå hvad den røde tråd er i: Hvad jeg har beskæftiget mig med tidligere ? Hvorfor jeg har det ? samt Hvad jeg ønsker at arbejde med i fremtiden ? og Hvordan jeg vil komme til det ? Historien om mit tidligere og ønskede arbejdsliv er til dels stykket sammen af elementer fra områderne "Forskning" og "Undervisning". Hvis du ønsker det kan du se dem særskilt herover. Som led i et pædagogisk kursus på adjunktuddannelsen på Aalborg Universitet har jeg udarbejdet en undervisningsportfolio. |
Min karierer i elektronikindustrien Under min uddannelse til elektronikmekaniker hvor jeg stod i mesterlære blev det, gennem samarbejde med ingeniører fra udviklingsafdelingen, klart for mig at jeg ønskede selv at arbejde med produktudvikling indenfor elektronikindustrien. Derfor gennemførte jeg adgangskurset på Aalborg Universitet og uddannede mig til svagstrømsingeniør med speciale i Medikoteknik. Herefter blev jeg ansat hos Cetelco A/S i testafdelingen, hvor jeg arbejdede med udvikling af testudstyr til 1. generations GSM mobiltelefoner. Under mit arbejde, som bestod af både hardware og software udvikling, gik det mere og mere op for mig at jeg ikke var "havnet på den rigtige hylde". Min arbejdssituation dengang kan bedst beskrives som "utilfredsstillende". Der manglede noget jeg på det tidspunkt ikke helt var klar over. Da jeg var overbevist om at jeg ikke ville finde ud af hvad der manglede sålænge jeg fortsatte i samme spor - sagde jeg op. Jeg gik derefter frivilligt i tænkeboks i ca 6 måneder for at finde ud af i hvilken retning mit arbejdsliv skulle gå. Min karierer som underviser og forsker Det var udfra en forestilling om at kunne opnå samme tilfredsstillelse gennem undervisning som jeg oplevede som volleyballtræner, at jeg besluttede mig for at søge ind på HTX uddannelsen som timelærer. Her kom jeg til at undervise i fagene Elektronik, Informatik, og Teknologi. Ved siden af underviste jeg på teknisk skoles voksen uddannelse. Jeg husker at jeg til ansættelsessamtalen dengang blev spurgt hvad jeg lavede om 5 år. Jeg svarede at jeg nok arbejde med uddannelsesplanlægning hvilket viste sig at holde stik. 5 år senere var jeg ansat som timelærer på Aalborg Universitet hvor jeg underviste ingeniørstuderende i at udvikle projektmedarbejderkvalifikationer. Samtidigt var jeg involveret i planlægning og udvikling af denne type undervisning. Idag er min forskning og undervisning centreret omkring udvikling af projektmedarbejderkvalifikationer med en fokusering på individets udvikling af proceskompetencer. Fremtiden Fra at have forsket i udvikling af projektmedarbejderkvalifikationer hos projektgrupper på ingeniørstudiet ønsker jeg nu at flytte fokus til en erhvervskontekst. Her finder jeg det, med min uddannelsesmæssige baggrund, oplagt at interessere mig for IT og elektronikindustrien. Jeg ønsker at forske i udviklingen af proceskompetencer i udviklingsvirksomheder der benytter sig af projektorganisering og som organisatorisk er kendetegnet ved en flad struktur. Det er mit mål at koble min forskning og undervisning udfra den ide at, hvor det handler om valg og opbygning af en kompetenceudviklingsstrategi, er der i princippet ikke er nogen forskel på organiseringen af en projektgruppe på universitetet og i en udviklingsvirksomhed. Derfor må vi søge at tilrettelægge denne del af undervisningen udfra hvad forskningen kan lære os. Kurserne i "Samarbejde, Læring og Projektstyring" (SLP) og "Personlig og Faglig udvikling" er eksempler på denne tankegang. I ELITE projektet ser jeg en mulighed for at erfaringer fra vejledning af projektgrupper på ingeniørstudiet, kan overføres til udviklingen af et Work Based Learning (WBL) efteruddannelsesprogram på Aalborg Universitet. I forbindelse med udvikling af proceskompetencer er mit fokus primært på størrelser som Opmærksomhed, Engagement, Sindsro, Gåpåmod og Kreativitet fordi jeg anser dem for at udgøre fundamentet for enhver personlig såvel som organisatorisk udvikling. Jeg vil gerne at min forskning og undervisning skal have et mål. Et mål der er langt væk og måske umuligt at nå 100 %, men et mål der legitimere valg og angiver retning i forskning og undervisning. Min vision er at arbejde for kvalitet i arbejdslivet og dermed livet i almindelighed. Den vision motiverede mig i sin tid til at begynde mit Ph.D. studie som jeg opfatter som forløberen for mit nuværende og fremtidige arbejde. Nøglebegrebet i visionen er KVALITET. Det er bedst fortolket i Robert Pirsigs roman "Zen og kunsten at vedligeholde en mototcykel". Indholdet i Pirsigs kvalitetsbegreb er for mig synonymt med "det gode liv" - både i og udenfor arbejdet. Kvalitet i denne forbindelse indebærer udvikling af en personlighed der er kendetegnet ved at være nærværende, engageret, opmærksom og kreativ i sin interaktion med omverdenen. Udover Pirsig kommer Psykologen Mihaly Cscikszentmihalyi i sine bøger "FLOW" og "The Evolving Self" tæt på min vision om det gode liv. Flow beskriver visionen for den arbejdsproces jeg gerne så som almindelig for ingeniører og The Evolving Self beskriver hvordan mennesker i FLOW gennem deres personlighed kan berige den verden vi lever i. I min undervisningsportfolio har jeg reflekteret over hvordan min undervisning kan skal tilrettelægges for at muliggøre flow. |